INFORMUJEMY iż na stronie www.ts24.pl jest dostępny do pobrania PIT-11 w formie elektronicznej. Wszystkie osoby współpracujące z Manbroker w 2022 roku taki PIT mogą już pobrać.
Na podany przy rejestracji nr telefonu przyjdzie jednorazowe hasło i login - można się już zalogować poprzez odpowiednią zakładkę.
Po zalogowaniu można już pobrać dokument w formie PDF.
PIT dostępny na stronie do 24.02.2022r.
W razie problemów prosimy o kontakt mailowy (biuro@manbroker.pl), lub tele…Zobacz więcej
Czy rekrutacja w Polsce rośnie, czy maleje? Odpowiedź znajdziecie w najnowszym raporcie przygotowanym przez firmę doradczą #GrantThornton Poland na podstawie danych zebranych m.in. przez #ATSElement .
Z analizy Grant Thornton wynika, że w grudniu 2022 r. opublikowano jeszcze więcej ogłoszeń rekrutacyjnych niż w analogicznym miesiącu 2021 r. To bardzo dobry wynik!!
Żródło: https://elementapp.ai
Polacy zaciskają pasa i uważają na wydatki, ale biznes rusza ze świątecznymi akcjami, promocjami i rekrutacjami. Pojawia się wiele ofert pracy sezonowej, m.in. w logistyce, sprzedaży ryb czy choinek, pakowaniu prezentów czy promocji produktów.
Sklepy i usługodawcy robią wszystko, żeby to akurat u nich wydać świąteczny budżet, stąd rośnie zapotrzebowanie na sprzedawców, pracowników logistyki, e-commerce czy Mikołajów - wyjaśnia założyciel Personnel Service Krzysztof Inglot.
Od lat niekwestionowanym liderem listy zarobków w zawodach świątecznych jest Mikołaj. Stawki na tym stanowisku wahają się od 25 do 200 zł netto za godzinę pracy.
Okres przedświąteczny generuje zapotrzebowanie na kelnerów i pomoc kuchenną. Zwłaszcza w tym roku należy spodziewać się wzmożonego ruchu, co oznacza, że nie zabraknie ofert pracy w tej branży.
Od pojawienia się w Polsce COVID-19 termin przedświąteczna gorączka nieco zmienił znaczenie. W pandemii święta upływały pod znakiem zamknięcia galerii, ograniczeń w spotykaniu się i niepewności. Teraz głównym utrapieniem Polaków są wysokie ceny, które powodują, że z rozwagą podchodzimy do każdego zakupu. To jednak nie zmieniło strategii sklepów, które kuszą świąteczną atmosferą i promocjami, by zmobilizować klientów do większych wydatków. A te zgodnie z Barometrem Providenta będą oscylowały w okolicach 1,2 tys. zł, czyli 500 zł mniej niż przed pandemią. Sklepy i usługodawcy robią wszystko, żeby to akurat u nich wydać świąteczny budżet, stąd rośnie zapotrzebowanie na sprzedawców, pracowników logistyki, e-commerce czy Mikołajów i Śnieżynki – wyjaśnia założyciel Personnel Service Krzysztof Inglot.
Od lat niekwestionowanym liderem listy zarobków w zawodach świątecznych jest Mikołaj. Stawki na tym stanowisku wahają się od 25 do 200 zł netto za godzinę pracy. Nieco niższe stawki otrzymuje Mikołaj pracujący w galerii handlowej, wyższe można otrzymać za „występ” na firmowej wigilii czy domowym spotkaniu.
Imprezy firmowe będą odbywały się teraz z większym natężeniem, co jest wynikiem dwóch rzeczy. Po pierwsze po dwóch latach wigilie świąteczne nie będą upływały pod znakiem obostrzeń związanych z COVID-19. Po drugie praca hybrydowa odbija się na pracownikach i ich integracji. Stąd rośnie znaczenie wspólnych spotkań. I mimo że koszty stają się solą w oku pracodawców, wigilie pracownicze nie będą tym elementem, na którym firmy będą oszczędzały.
Poza Mikołajem na dobre zarobki w okresie świątecznym mogą liczyć także kurierzy. Zbliżający się boom zakupów świątecznych generuje na nich ogromne zapotrzebowanie, a górne widełki płacowe są bardzo atrakcyjne. Kurier w okresie świątecznym zarobi od 17,5 do 40 zł netto za godzinę.
Sprzedawcy choinek i sprzedawcy karpi w tym roku zarobią od 19 do nawet 30 zł netto za godzinę.
Osoby, które zajmują się produkcją ozdób świątecznych zarobią od 17,5 do 25 zł netto za godzinę. Tutaj zarobki zależą od nakładu pracy. Na największą stawkę mogą liczyć osoby, które malują bombki ręcznie.
Osoby, które zajmują się pakowaniem świątecznych prezentów, zarobią od 17 do 19 zł netto za godzinę.
Nieco mniej od Mikołaja zarobi jego pomocnica, czyli Śnieżynka, której stawka godzinowa mieści się w przedziale od 17,5 do 25 zł netto za godzinę. Na podobne pieniądze może liczyć hostessa, która najczęściej w centrum handlowym odpowiada za promocję produktów lub usług. Jej zarobki będą wynosiły od 16 do 21 zł netto za godzinę.
Źródło: https://www.pulshr.pl/praca-tymczasowa/swieta-pod-znakiem-rekrutacji-ile-zarobi-mikolaj-a-ile-kelner,94065.html
Przedstawiamy kolejny, tym razem październikowy raport odnośnie ofert pracy w Polsce. Grant Thornton we współpracy z firmą Element pokazuje, jak kształtuje się popyt na pracę w poszczególnych miesiącach. Choć cały czas mierzymy się z widmem recesji, a tuż obok toczy się wojna, to firmy w Polsce nie mają zamiaru poddawać się negatywnym nastrojom i regularnie zatrudniają. Wskazują na to wyniki najnowszego raportu, do którego lektury serdecznie zapraszamy.
https://elementapp.ai/blog/wp-content/uploads/2022/11/Oferty-pracy-w-Polsce-pazdziernik-2022.pdf
Źródło: https://elementapp.ai
Wydłużenie urlopów rodzicielskich, dodatkowe urlopy opiekuńcze, udogodnienia dla pracowników mających dzieci – to niektóre ze zmian jakie mają zostać z początkiem roku wprowadzone do kodeksu pracy zgodnie z dyrektywa work – life - balance. Nowe regulacje nie dotyczyć jednak będą tylko pracujących rodziców. Planowane jest także m.in. ograniczenie zakazu konkurencji i zapewnienie pracownikom dostępu do informacji dotyczących ich warunków pracy. Zmiany te mają na celu wprowadzenie do krajowego porządku prawnego unijnych rozwiązań w zakresie prawa pracy. Ponadto w nowelizacji kodeksu pracy znajdą się także kwestie dotyczące kontroli trzeźwości i pracy zdalnej.
Zmiany w Kodeksie pracy wynikają z zobowiązania przez Polskę do wprowadzania przepisów Unii Europejskiej – w tym dyrektywy work-life balance w sprawie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym rodziców i opiekunów; jak również dyrektywy w sprawie obowiązków informacyjnych wobec pracowników. Dodatkową motywacją do zmian w kp była próba odpowiedzi na potrzeby dzisiejszego biznesu, takie jak praca zdalna, kontrola trzeźwości, czy zatrudnianie cudzoziemców.
W konsekwencji, zmian w Kodeksie pracy będzie bardzo dużo. Planowane wejście w życie przepisów zostało przesunięte na jesień 2022 r., ale przedsiębiorcy już dziś powinni zapoznać się z nowelizacją przepisów, by skutecznie prowadzić swój biznes
Urlop Opiekuńczy
Przysługiwał będzie każdemu pracownikowi w wymiarze 5 dni w roku. Udzielany będzie na wniosek pracownika, który zmuszony będzie zapewnić opiekę dziecku, rodzicom lub małżonkowi, ale wyłącznie z poważnych powodów medycznych.
Wniosek o udzielenie takiego urlopu powinien być składany wraz z uzasadnieniem, na co najmniej 1 dzień przed chęcią skorzystania z niego. Okres tego urlopu, będzie wliczał się do okresu zatrudnienia, od którego zależą uprawnienia pracownicze.
Przysługiwać będzie w sytuacji, gdy z powodu choroby lub wypadku niezbędna będzie natychmiastowa obecność pracownika w sprawie rodzinnej. Pracownik z takiego zwolnienia będzie mógł skorzystać w wymiarze dwóch dni lub 16 h w roku kalendarzowym, przy czym za każdy dzień przysługiwać mu będzie połowa stawki wynagrodzenia. O sposobie wykorzystania w danym roku kalendarzowym zwolnienia od pracy, decydować będzie pracownik już w pierwszym wniosku
o udzielenie takiego zwolnienia złożonym w danym roku kalendarzowym.
Co więcej, pracodawca będzie zobowiązany udzielić zwolnienia od pracy, na wniosek zgłoszony przez pracownika najpóźniej w dniu korzystania z tego zwolnienia
Planowane jest również wydłużenie wymiaru urlopu rodzicielskiego z 32/34 tygodni na 41/43 tygodni, w zależności od liczby urodzonych dzieci. Każdy z rodziców będzie miał zagwarantowane do 9 tygodni urlopu, który nie będzie mógł być przeniesiony na drugiego rodzica. Jeśli jeden z rodziców nie wykorzysta omawianego urlopu, możliwość skorzystania z niego przepadnie.
Warto również wskazać, że pracownikowi opiekującym się dzieckiem do 8 roku życia, nie będzie mogła być zlecana: praca w nocy, wyjazd na delegację i pracy w godzinach nadliczbowych, chyba że pracownik wyrazi na to zgodę.
Nowe przepisy mają dopuszczać pracę zdalną w sytuacji, gdy pracodawca zawrze odpowiednie porozumienie z pracownikiem już przy zawieraniu z nim umowy o pracę, bądź w trakcie jej trwania.
Co więcej, w drugim przypadku, przepisy przewidywać będą możliwość złożenia wniosku w tym przedmiocie przez pracownika, jak i dokonania takiego uzgodnienia z inicjatywy pracodawcy.
Jeśli pracownik złoży wniosek o pracę zdalną, jednak pracodawca zdecyduje się do niego nie przychylać, to zobligowany on będzie do poinformowania o przyczynie odmowy w terminie 7 dni roboczych, licząc od dnia złożenia takiego wniosku przez pracownika.
Co ciekawe, pracodawca nie będzie posiadał również pełnej dowolności w kwestii odmówienia pracy zdalnej pracownikom, a będzie wręcz do tego zobligowany, w sytuacji, gdy wnioskujący pracownik to:
Zasady dotyczące kontroli trzeźwości muszą być zawarte w układzie zbiorowym, regulaminie pracy lub obwieszczeniu. Na ich podstawie kontrolę może zlecić pracodawca i może ona dotyczyć tylko wskazanych osób. Sposób przeprowadzania kontroli pracowników oraz jej czas i częstotliwość określi pracodawca. Musi się ona jednak odbywać w sposób, który nie narusza godności oraz innych dóbr pracownika. Pracodawca musi poinformować o kontroli pracowników dwa tygodnie wcześniej, może też skontrolować trzeźwość tych, którzy pracują zdalnie.
Nowy kodeks pracy ma ograniczyć umowy o zakazie konkurencji, a także zatrudnianiu na okres próbny. Pracownik zatrudniony na okres próbny kolejną umowę po pół roku już będzie podpisywał na stałe. Jeśli umowa na czas określony nie zostanie mu przedłużona, pracodawca będzie musiał to uzasadnić. Ponadto pracownik będzie miał prawo raz w roku wystąpić o zmianę sposobu zatrudnienia na korzystniejszy dla siebie.
Rok 2022 miał być przełomowym pod względem zmian w Kodeksie pracy. Sztandarowe zmiany miały dotyczyć wprowadzenia rozwiązań wynikających z dwóch unijnych dyrektyw. Pierwszej tzw. unijnej dyrektywy „work-life ballance” i drugiej w sprawie przejrzystych i przewidywalnych warunków pracy w Unii Europejskiej.
Docelowo postanowienia dyrektyw miały zostać zaimplementowane do polskiego porządku prawnego 2 sierpnia 2022 r. Tak jednak się nie stało i przepisy te prawdopodobnie wejdą w życie w styczniu 2023 r. Będziemy informować o najnowszych doniesieniach na bieżąco.
Źródło:
Serwisy z ofertami, social media czy urzędy pracy? Jak Polacy szukają zatrudnienia?
Niezależnie od wykonywanego zawodu najważniejszymi dla pracowników cechami poszukiwanej pracy są umowa o pracę (59 proc.) oraz pełny etat (55 proc.) - wynika z badania zrealizowanego przez Kantar na zlecenie OLX. Istotne są także elastyczny czas pracy i możliwość zdalnego wykonywania obowiązków. Ważne są także pieniądze - uważa tak czterech na pięciu kandydatów.
Jak wynika z badania przeprowadzonego dla OLX, dla użytkowników serwisów internetowych poszukujących pracy, zarówno przedstawicieli zawodów blue collars (pracowników fizycznych), jak i white oraz grey collars (pracowników biurowych) najważniejszą cechą decydującą o wyborze nowego pracodawcy jest to, czy oferuje on umowę o pracę. Im bardziej wyspecjalizowany pracownik lub wyżej jest w strukturach organizacyjnych (grey i white collars), tym istotniejsza jest dla niego ta kwestia.
Pandemia wpłynęła na oczekiwania pracowników i zmieniła ich podejście do wykonywanej pracy. Dla części z nich nadal bardzo istotne są praca zdalna oraz elastyczny czas pracy. Szczególnie jest to widoczne wśród przedstawicieli zawodów grey i white collars. Mniej o elastyczności myślą pracownicy fizyczni ze względu na formę wykonywanych obowiązków, nadgodziny lub pracę na kilka zmian.
Przedstawiciele blue collars są zdecydowanie bardziej otwarci, by podejmować pracę w niepełnym wymiarze etatu i w systemie zmianowym. Chętniej decydowaliby się też na pracę tymczasową, sezonową i w weekendy.
Zdecydowana większość (95 proc.) respondentów wskazuje serwisy ogłoszeniowe jako miejsce poszukiwania ofert pracy. Co trzeci badany decyduje się na samodzielne przeszukiwania stron internetowych pracodawców. Podobna liczba szukających zatrudnienia rozważyłaby odwiedzenie urzędu pracy.
Najpopularniejsze sposoby poszukiwania pracy to :
Zdaniem analityków OLX najskuteczniej pracy szukają ci kandydaci, którzy zawężą obszar poszukiwania i wskażą miasto (poza nazwą stanowiska lub zawodu), w którym rozważają podjęcie zatrudnienia. Użytkownicy OLX, którzy działają w taki sposób, stanowią aż 71 proc. wszystkich odwiedzających kategorię Praca, a 6 proc. z nich nawiązuje kontakt z pracodawcą. Zainteresowani, którzy podali na stronie nazwę miejscowości, dwukrotnie częściej aplikują w odpowiedzi na ogłoszenia. Poszukując pracy w największych miastach w Polsce, można zawęzić obszar poszukiwania również do konkretnej dzielnicy, co także może przynieść pożądany efekt.
Dodanie do ogłoszenia widełek wynagrodzenia powoduje otrzymanie większej liczby odpowiedzi od kandydatów. Czterech na pięciu respondentów badania podkreśla, że informacja o zarobkach jest ważna. Wysokość wynagrodzenia stanowi cenną informację dla szukających pracy i umożliwia im podjęcie decyzji w kwestii tego, czy chcą aplikować do danej firmy. Część kandydatów może nie zdecydować się na udział w rekrutacji, jeśli w ofercie nie podano informacji o zarobkach.
Niemal połowa ogłoszeń dostępnych każdego dnia w kategorii Praca w serwisie OLX zawiera informację o widełkach wynagrodzenia. Użytkownicy serwisu poszukujący pracy mają więc możliwość przeglądania ponad 55 tysięcy ofert, w których nie brakuje wzmianki o zarobkach, tak bardzo dla nich ważnej.
Najwięcej ogłoszeń z podanymi widełkami wynagrodzenia posiadają takie kategorie, jak:
Najrzadziej wzmiankę o zarobkach znaleźć można w ogłoszeniach z branż, w których wynagrodzenie zazwyczaj oscyluje w okolicach minimalnej krajowej, np. w ochronie (19 proc.). Brak dodania takiej informacji wynikać może z obawy przed zbyt małym zainteresowaniem daną ofertą pracy. Analitycy OLX-a zaznaczają jednak, że zawsze lepiej podać stawkę, żeby szukający pracy świadomie aplikowali na konkretne stanowisko.
Warto także przytoczyć wyniki badania HRK, z których wynika, że aż 63 proc. kandydatów z branży IT nie odpowiada na oferty pracy, w których brakuje informacji o pensji na danym stanowisku pracy. Z kolei raport LMC Polska „Praca 2021: oczekiwania a rzeczywistość” pokazał, że jawność wynagrodzeń powinna rozważyć każda firma – niezależnie od sektora, która chce sprawnie przeprowadzić proces rekrutacyjny. Powód? Oferty, w których podawano stawki wynagrodzeń, miały dużo więcej wyświetleń. Ponadto nawet 50 proc. więcej aplikacji spływa na ogłoszenie, jeśli jest w nim podana wysokość pensji.
Wydawało się, że polski rynek pracy wchodzi w okres silnego regresu i spadki liczby ogłoszeń o pracę mogą się pogłębiać. Dane jednak pokazują, że scenariusz ten – przynajmniej na razie – nie spełnia się. W miesiącach wakacyjnych spadki niemal ustały. Ci, którzy szukają nowej pracy, mają więc duże szanse, że ją znajdą.
Według najnowszych danych systemu rekrutacyjnego Element dla Grant Thornton w sierpniu 2022 roku polscy pracodawcy na 50 największych portalach rekrutacyjnych opublikowali 316 tys. nowych ogłoszeń o pracę, czyli tylko o 0,5 proc. mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku i o 10 proc. więcej niż w lipcu. To też wyraźnie wyższy wynik niż w sierpniu 2019 i 2020 roku.
W sierpniu, podobnie jak w lipcu, największy wzrost liczby ofert pracy zanotowano w finansach – popyt na księgowych i analityków finansowych wzrósł przez rok o 50 proc. Znacznie wyższa jest również liczba ogłoszeń wśród zawodów związanych z branżą IT (wzrost o 39 proc.) oraz w branży HR (29 proc.).
https://raciborz.com.pl/2022/09/12/jak-polacy-szukaja-pracy-i-co-jest-dla-nich-najwazniejsze.html
Pierwsze dni w nowej pracy — nieważne, czy na stanowisku kierownika, dyrektora czy jednym z juniorskich — są jednym z najbardziej pamiętnych momentów w karierze. Specjaliści twierdzą, że pierwsze trzy miesiące spędzone w nowej firmie są najważniejsze. To, co wtedy zrobisz i jakie decyzje podejmiesz, może pomóc ci stworzyć naprawdę doskonały grunt pod efektywną pracę i wpłynąć na twoje dalsze losy w tym miejscu. I odwrotnie - jeśli już pierwszego dnia zrobimy kiepskie wrażenie, potem będzie tylko pod górkę.
Autorzy poradników dotyczących kariery i eksperci ds. komunikacji podpowiadają, co robić i jak się zachowywać, by odnieść sukces w nowej pracy. David Parnell ekspert ds.komunikacji, uważa, że pierwszego dnia w nowej pracy łatwo jest się poddać pokusie, by być pasywnym i po prostu przyjmować to, co dzieje się dookoła nas, głównie dlatego, że jeszcze nie wypełniamy wtedy swoich obowiązków. Już na tym etapie jednak warto jest pokazać postawę proaktywną. — Pierwszy dzień narzuca ton współpracy z ludźmi w firmie — wskazuje Parnell.
Poniżej kilka porad, co warto robić, by dobrze zacząć nową pracę.
W pierwszych dniach powinniśmy nie tylko słuchać innych, ale też powinniśmy zadawać niezbędne pytania. Pytaj o to, czym zajmują się twoi rozmówcy — w jakim dziale pracują, jakie zajmują stanowisko. Lynn Taylor uważa, że można zadawać „głębsze” pytania dotyczące firmy, czy też osób. Przygotuj sobie listę pytań do managerów, o których sądzisz, że możecie się spotkać.
Trzy miesiące to wystarczający czas, by pokazać pracodawcom oraz współpracownikom, że jesteś bezcennym członkiem zespołu. Bądź pomocny, służ radą, ale też nie narzucaj się. Już w pierwszym tygodniu pokaż, że twoje pomysły i umiejętności są dużo warte.
Trudno jest w takich dniach, między kolejnymi uściskami dłoni, spotkaniami, zasadami i nowymi informacjami, pamiętać o utrzymywaniu uśmiechu. Ale jak sugeruje Teri Hockett, lepiej wyglądać na szczęśliwego. Uśmiech to ważny element sprawiania dobrego, pierwszego wrażenia.
Pamiętajcie jednak, by nie uśmiechać się za bardzo — wówczas współpracownicy mogą uznać nas za naiwnych.
Spróbuj, jeśli nie od razu się zaprzyjaźnić, to chociaż znaleźć jakąś bratnią duszę – która nadaje na podobnych „falach” jak ty. Jak wyjaśnia Lynn Taylor, dobrze jest — oprócz ogólnego przedstawienia się w nowej pracy — poznać bliżej jedną lub dwie osoby z naszego zespołu, nawet porozmawiać z nimi przez 10 minut. Kiedy już poznasz sąsiadów, umów się na lunch, bądź spotkaj się po pracy. Nie odmawiaj obiadu/lunchu - jak mówi Teri Hockett, jeśli nowy szef lub koledzy zapraszają cię na lunch lub obiad, idź. — Ważne jest, by pokazać, że jesteś gotów do działania ze swoim nowym zespołem — radzi Hockett.
W początkowych dniach pracy pracodawca powinien przekazać ci — ustnie bądź pisemnie — zakres twoich obowiązków, odpowiedzialności, wymagań związanych z zajmowanym stanowiskiem. Jak jednak podkreśla Parnell, zazwyczaj istnieje pewna przepaść między tym, co powinniśmy robić a tym, co naprawdę się dzieje. O ile nie powinieneś lekceważyć obowiązków wyartykułowanych przez szefa, o tyle warto jak najwcześniej dowiedzieć się, czy przełożeni mają jakieś dodatkowe wymagania.
Dowiedz się, jak wygląda kultura korzystania z wspólnej kuchni, jak zwracać się np. do zarządu, jakie panują w biurze zwyczaje dotyczące codziennej pracy. Im szybciej się dowiesz, tym lepiej — nieformalne zasady są bowiem często o wiele ważniejsze w firmie, niż te spisane w regulaminach.
Kiedy poobserwujesz już, jakim człowiekiem jest twój szef, spróbuj ustalić, czego tak naprawdę oczekuje on od ciebie i od innych pracowników. Następnie zestaw to ze swoimi celami i postaraj się przekształcić je tak, by w możliwie największym stopniu były ze sobą zbieżne.
Nie obrażaj się na kogoś, tylko dlatego, że nie odpowiedział "cześć". Nie mów sobie, że popełniłeś błąd, przyjmując tę pracę, bo kultura firmy nie spodobała ci się po 5 minutach.
Tak, pierwsze wrażenia często są trafne i mogą być trudne do zignorowania, ale w nowej pracy każdemu i wszystkiemu należy dać szansę. Miej otwarty umysł i utrzymuj pozytywną postawę.
To, że masz okazję poznać nowych ludzi, nie oznacza, że stare znajomości powinny pójść w odstawkę. Wręcz odwrotnie, warto je podtrzymywać, od czasu do czasu odezwać się z pytaniem: "co słychać". Nie wiesz, kiedy taki kontakt może ci się przydać.
Charles Duhigg, autor książki "The power of habit" napisał: "Zazwyczaj ludzie, którzy ćwiczą, zaczynają lepiej się odżywiać i stają się bardziej produktywni w pracy. Mniej palą i są bardziej cierpliwi w kontaktach ze znajomymi i rodziną. Rzadziej używają kart kredytowych i mniej odczuwają stres. Sport to najlepszy sposób na zaprowadzenie pozytywnych zmian w naszym życiu".
Źródło: https://businessinsider.com.pl/rozwoj-osobisty/co-zrobic-na-poczatku-nowej-pracy/cmfk1ct?utm_source=fb&utm_medium=social&utm_campaign=fb_bi&fbclid=IwAR0HFc587xPnjH0J75ykknwIK-7AvxMOsvUIM0FWsWtG9Mzm2yKsSYArEUA
https://businessinsider.com.pl/rozwoj-osobisty/kariera/pierwszy-dzien-w-nowej-pracy-jak-dobrze-zaczac-prace-w-nowej-firmie/1qce812
Czerwiec to drugi miesiąc z rzędu, w którym odnotowujemy spadek liczby ogłoszeń rekrutacyjnych. Czy powinniśmy się martwić? Zapraszamy do raportu.
żródło: https://elementapp.ai
Na co zwracać uwagę przy zawieraniu umowy o prace sezonowe?
Praca sezonowa jest dobrym sposobem na dodatkowy zarobek lub zdobycie doświadczenia. Zdarza się, że jest ona pierwszą pracą w życiu młodego człowieka. Aby nie dać się wykorzystać nieuczciwym firmom i uniknąć rozczarowania koniecznie trzeba zwrócić uwagę na treść oferowanej umowy.Na co zwracać uwagę przy zawieraniu umowy o prace sezonowe? Sprawdźmy!
W umowie o pracę sezonową, oprócz określenia stron umowy i czasu, na jaki została zawarta, powinien być wskazany sposób obliczenia wynagrodzenia (ryczałt miesięczny, stawka godzinowa, premie, zasady rozliczania napiwków) oraz zakres obowiązków pracownika. Nie mniej ważna jest jednak sama forma zawarcia umowy. Wprawdzie umowa ustna jest skuteczna i wiążąca, ale warunki pracy powinny zostać określone na piśmie.
W ocenie Sądu Najwyższego (określonej w wyroku z 4 listopada 2009 roku, sygn. akt I PK 105/09) w przypadku kolejnej terminowej umowy o pracę dopuszczalne jest jej zawarcie w sposób dorozumiany. Niezachowanie formy pisemnej nie powoduje nieważności takiej umowy.
Przedsiębiorca może powierzać prace sezonowe nie tylko na podstawie umowy o pracę zawartej na czas określony, ale także na podstawie umowy cywilnoprawnej. Z pewnością warto również zachować formę pisemną przy zawarciu umowy zlecenia lub o dzieło.
Prace sezonowe nie są zdefiniowane w kodeksie pracy. Jednak przyjmuje się, za wyrokiem Sądu Najwyższego z 3 kwietnia 1986 roku (sygn. akt III URN 20/86), że praca sezonowa to taka, którą wykonuje się przez określoną część roku, w związku z konkretnym sezonem, porą roku, a także warunkami atmosferycznymi.
Ponadto wykonywanie zadań o charakterze sezonowym stanowi jedną z form pracy tymczasowej, którą zdefiniowano w art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy z 9 lipca 2003 roku o zatrudnianiu pracowników tymczasowych (Dz.U. Nr 166, poz. 1608), która reguluje zasady zatrudniania pracowników tymczasowych przez pracodawcę będącego agencją pracy tymczasowej. Zwrócenie się do agencji pracy tymczasowej jest dobrym sposobem na znalezienie pracy sezonowej.
Zatrudnienie pracownika do pracy sezonowej odbywa się na podstawie umowy o pracę na czas określony. Charakterystyczną cechą tej formy umowy o pracę jest wskazanie wyznaczonego terminu, w którym stosunek pracy ulegnie rozwiązaniu. Co do zasady zgodnie z art.251 § 1 kp okres zatrudnienia na podstawie umowy o pracę na czas określony, a także łączny okres zatrudnienia na podstawie umów o pracę na czas określony zawieranych między tymi samymi stronami stosunku pracy, nie może przekraczać 33 miesięcy, a łączna liczba tych umów nie może przekraczać 3 miesięcy. Na podstawie § 2 przywołanego przepisu uważa się, że pracownik, odpowiednio od dnia następującego po upływie okresu, o którym mowa w § 1, lub od dnia zawarcia czwartej umowy o pracę na czas określony, jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony.
Reguła ta, stosownie do art. 251 § 4 pkt 2 kp, nie ma zastosowania do umów o pracę zawartych na czas określony w celu wykonywania pracy o charakterze dorywczym lub sezonowym. Innymi słowy, zawarcie czwartej terminowej umowy o pracę sezonową, nie skutkuje zatrudnieniem pracownika na czas nieokreślony.
Przykład 1.
Pan Jan 1 lipca 2017 roku zawarł z producentem owoców umowę o pracę na czas określony. Strony ustaliły, że stosunek pracy będzie trwał dwa tygodnie. Praca miała polegać na zbiorze truskawek. 15 lipca oraz 30 lipca strony podpisały kolejne umowy o podobnej treści. 14 sierpnia 2017 roku, pomimo tego, że umowa już nie obowiązywała, pan Jan przyszedł do pracy na pole truskawek, pracodawca nie sprzeciwił się temu, a po zakończonym dniu pracy, jak zwykle, wypłacił mu wynagrodzenie. Czy w tej sytuacji doszło do zawarcia umowy o pracę na czas nieokreślony? Nie. Wprawdzie strony zawarły, w sposób dorozumiany, czwartą z kolei umowę o pracę na czas określony, ale miała ona charakter pracy sezonowej, w związku z czym skutek taki nie nastąpił.
Zgodnie z art. 2001 § 1 i 2 kp młodociany (osoba, która ukończyła 15 lat, a nie przekroczyła 18 lat), może być zatrudniony na podstawie umowy o pracę przy wykonywaniu lekkich prac, które nie mogą powodować zagrożenia dla życia, zdrowia i rozwoju psychofizycznego młodocianego, a także nie mogą utrudniać mu wypełniania obowiązku szkolnego.
Podkreślenia wymaga, że zgodnie z art. 190 § 2 kp zatrudnienie osoby poniżej 15 roku życia jest zabronione. Nie oznacza to jednak, że umowa taka jest nieważna. Młodociany pracownik może domagać się wynagrodzenia za wykonaną pracę. Pracodawcy natomiast grozi kara grzywny za sprzeczne z prawem zatrudnienie osoby poniżej 15 roku życia.
Przykład 2.
Jan ukończył trzynaście lat i postanowił w okresie wakacji podjąć pracę przy zbiorze truskawek w położonym w sąsiedztwie gospodarstwie rolnym. Jest to lekka praca fizyczna, wykonywana we własnym tempie. Praca podczas wakacji nie koliduje też z obowiązkiem szkolnym. Jan nie mógłby jednak podpisać umowy o pracę, ponieważ nie ukończył jeszcze 15 lat. Osoba poniżej 15 roku życia nie może być zatrudniona na podstawie umowy o pracę, za wyjątkiem pracy na rzecz podmiotu prowadzącego działalność artystyczną, kulturalną, sportową lub reklamową.
Prac sezonowe mogą być wykonywane na podstawie umowy cywilnoprawnej, jest to alternatywa dla umów o pracę. Wykonywanie pracy o charakterze sezonowym można powierzyć na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło. Jest to dla przedsiębiorcy korzystne z uwagi na to, że ich zawarcie nie rodzi obowiązku opłacania składek na ubezpieczenie społeczne. Ponadto pracę sezonową na podstawie umowy cywilnoprawnej można zlecać już trzynastolatkom.
Podkreślenia wymaga, że o tym, czy mamy do czynienia z umową o pracę, czy umową cywilnoprawną, nie decyduje jej nazwa, lecz treść i zamiar stron. Nie sposób uznać, że praca wykonywana w sztywno określonych godzinach, pod bezpośrednim kierownictwem przedsiębiorcy będzie odpowiadała warunkom umowy o dzieło. Osoba wykonująca pracę w wyżej opisanych warunkach mogłaby się domagać przed sądem pracy ustalenia istnienia stosunku pracy.
Zarówno umowa zlecenie, jak i umowa o dzieło są umowami o świadczenie usług. Czym się różnią? W przypadku umowy zlecenia, zleceniobiorca zobowiązuje się do dokonania określonej czynności prawnej na rzecz zleceniodawcy, w związku z czym istotne jest wykonywanie działań zmierzających do osiągnięcia zamierzonego celu. Kwestia wystąpienia określonego rezultatu nie przesądza o wykonaniu zobowiązania. Natomiast, gdy strony łączy umowa o dzieło, wystąpienie określonego efektu jest elementem podstawowym i koniecznym.
Przykład 3.
Pan Jan na podstawie umowy cywilnoprawnej zobowiązał się do zbioru truskawek przez okres dwóch tygodni od dnia zawarcia umowy. Jest to umowa zlecenia, ponieważ obowiązek zleceniobiorcy polega na wykonywaniu określonej czynności na rzecz zleceniodawcy.
Podkreślenia wymaga, że podpisywanie umów o dzieło na prace sezonowe w rolnictwie nie jest prawidłowe, ponieważ z oczywistych względów prace polegające na zbiorze owoców i warzyw nie sposób uznać za wykonywanie dzieła.
W celu wyeliminowania tego zjawiska 13 kwietnia 2018 roku Sejm przyjął nowelizację ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników. Nowe przepisy przewidują nowy typ umowy cywilnoprawnej – umowę o pomocy przy zbiorach. Umowy te mają być zawierane pomiędzy rolnikiem prowadzącym gospodarstwo rolne a osobą świadczącą pomoc przy zbiorach, zwaną pomocnikiem. W uzasadnieniu do projektu ustawy wskazano, że: umowa o pomocy przy zbiorach będzie stosowana w przypadku pomocy świadczonej przy zbiorach, która obejmuje czynności bezpośrednio związane ze zbiorem owoców i warzyw jak i późniejszym ich sortowaniem i przygotowaniem do sprzedaży. Zbiór owoców obejmuje takie czynności jak zrywanie owoców lub warzyw z drzew, krzewów lub innych roślin, np. truskawek, papryki czy pomidorów, wycinanie, np. pieczarek, a także zbieranie warzyw bezpośrednio z ziemi, np. cebuli. Podczas zbioru np. kapusty i kalafiorów usuwa się zbędne części roślin, tj. korzeń i warstwę zewnętrznych liści. Ta czynność wymaga posłużenia się nożem. Ponadto możliwe jest zbieranie owoców z ziemi, głównie jabłek i śliwek, z przeznaczeniem dla przemysłu. Sortowanie wg wielkości i podział na klasy jakości można przeprowadzać w trakcie zbioru (truskawki, borówki) jak i w późniejszym czasie w sortowniach np. jabłka, gruszki. Zebrane owoce i warzywa umieszcza się w pojemnikach i skrzyniach lub ładuje na transportery. Czynności przygotowania do sprzedaży mogą obejmować mycie i czyszczenie owoców oraz pakowanie w opakowaniach dostosowanych do odbiorcy, układanie na palety i w zależności od potrzeby foliowanie. Przygotowanie pomieszczeń do przechowywania owoców i warzyw obejmuje mycie i odkażanie ścian i podłóg. Umowa o pomocy przy zbiorach na odpłatne wykonywanie wyżej wymienionych czynności będzie zawierana na okres nie dłuższy niż 90 dni w ciągu roku kalendarzowego (…).
Ponadto omawiana nowelizacja rozszerza również zakres podmiotowy tych regulacji o pomocników rolnika, którymi mogą być również osoby przebywające na terytorium RP na podstawie zezwolenia na pracę.
Prace sezonowe mogą być wykonywane na podstawie umowy cywilnoprawnej lub też umowy o pracę, pracodawcy w tym przypadku decydują się najczęściej na umowę o pracę na czas określony. Wyjściem jest też korzystanie z agencji pracy tymczasowej.
Alternatywą dla umów o pracę w przypadku pracy sezonowej są umowy cywilnoprawne – zlecenie oraz o dzieło. Ich zaletą jest brak konieczności ustalania ścisłego okresu czasu pracy, miejsca zatrudnienia, a także dodatkowych zobowiązań, jak np. urlopy. Na tego typu umowy można zatrudniać także pracowników młodocianych od 13 roku życia. Co więcej, umowy cywilnoprawne są niejednokrotnie łatwym sposobem na uniknięcie konieczności opłacania za pracowników składek ZUS.
Popularną formą zatrudniania pracowników sezonowych jest korzystanie z usług agencji pracy. W takim modelu pracodawcą dla pracownika jest agencja pracy. Przedsiębiorstwo (klient) podpisuje umowę z wybraną agencją. Przedmiotem umowy jest zapewnienie klientowi określonej liczby pracowników. Przedsiębiorstwo (klient) rozlicza się za wykonaną pracę z agencją, która wypłaca wynagrodzenie i rozlicza się z zatrudnionymi pracownikami. Korzystanie z usług agencji tymczasowej nie zawsze musi oznaczać oszczędność dla firmy. Pracownik zatrudniony w agencji pracy nie może zarabiać mniej niż pracownik zatrudniony na tym samym lub podobnym stanowisku na podstawie umowy o pracę bezpośrednio z pracodawcą. Jeśli doliczyć do tego koszty związane z usługami agencji, to koszt takiego pracownika może być wyższy. Jednak firma oszczędza na rekrutacji oraz nie musi martwić się zwolnieniami lekarskimi i nieobecnościami.
Zatrudnienie pracownika sezonowego nie różni się więc w praktyce od zatrudniania pracownika do pracy na zwykłych zasadach. Także w tym przypadku pracodawca ma możliwość skorzystania zarówno z umów o pracę, jak i umów funkcjonujących w oparciu o przepisy Kodeksu cywilnego.
Żródło: https://poradnikpracownika.pl/-na-co-zwracac-uwage-przy-zawieraniu-umowy-o-prace-sezonowe?fbclid=IwAR1DxqJDOSRHlzPm0Zovwmfn_h6-7_ctsJSRLgyv60fRGsvDD6kgbnpcWAc
Z przyjemnością informujemy, że po raz kolejny znaleźlismy się wśród laureatów prestiżowego grona „Diamentów Forbesa”.
Tytuł „Diament Forbesa 2022” jest potwierdzeniem znalezienia się w gronie najlepszych firm w Polsce, co świadczy o naszej stabilnej pozycji na rynku, dobrej kondycji finansowej przedsiębiorstwa, a także jest dobrym zwiastunem na kolejne lata.
W imieniu Zarządu firmy serdecznie dziękujemy naszemu zespołowi a przede wszystkim naszym Klientom i partnerom biznesowym.
Rynek pracy w przyszłym roku zdaniem ekspertów firmy doradczej EY będą kształtowały trzy megatrendy. To GIG Economy, Great Resignation i Globalizacja Talentów. Co kryje się pod tymi hasłami?
GIG Economy – nowe pokolenie na rynku
Rosną różnice między oczekiwaniami pracodawców i pracowników w zakresie sposobu, miejsca i czasu pracy. Dotyczy to w szczególności przedstawicieli pokolenia Millenialsów i Z, dla których istotna jest elastyczność pracy, ale i poczucie sensu jej wykonywania. Zgodnie z badaniem EY, 9 na 10 osób chce elastyczności miejsca i czasu pracy. Aż 54 proc. pracowników deklaruje odejście z pracy, jeśli pracodawca im tego nie zaoferuje.
Ta różnica może wynikać z oceny efektywności pracy zdalnej w długim okresie. Pracownicy dostrzegają przywileje i przewagi pracy zdalnej nad pracą w biurze (oszczędność czasu, mniejsze koszty dojazdu, możliwość wykonywania obowiązków z dowolnego miejsca, lepsza organizacja życia rodzinnego). Często postrzegają pracę zdalną jako bardziej efektywną.
To dla pracodawców wyzwanie. Bo oceniają tę efektywność nie tylko przez pryzmat wyników z ostatnich miesięcy, ale muszą zrozumieć jaki będzie ona miała długoterminowy wpływ na przyszłość firmy. Jest to szczególnie związane z efektywnością tworzenia innowacji, możliwością uczenia się pracowników itp.
Dla pracodawców praca w zespole, w biurze lub u klienta daje znacznie większą pewność, że firma będzie się rozwijać (budować innowacyjne rozwiązania, produkty), a pracownicy się od siebie uczyć i wzajemnie inspirować.
- Pandemia zredefiniowała granice środowiska pracy z miejsca na wartości. W tradycyjnym modelu szliśmy "do pracy", byliśmy "w pracy" i wracaliśmy "z pracy". Praca miała fizyczną granicę przestrzeni i lokalizacji. W przyszłości granice pracy będą częściej określane przez wartości, które tworzą ludzie. Pracownicy, w dowolnym miejscu i czasie, którzy będą tworzyć wartości dla klientów wewnętrznych i zewnętrznych będą "w pracy" – mówi Artur Miernik z EY Polska.
Istotą GIG Ekonomii jest elastyczny model pracy, wykonywanej często dla więcej niż jednego pracodawcy równocześnie, w zależności od potrzeb i wymagań. GIGerami są najczęściej freelancerzy, osoby pracujące tymczasowo, a także konsultanci, specjaliści, profesjonaliści, samozatrudnieni i niezależni kontraktorzy. Inną, mniej oczywistą grupą są osoby w wieku 40+ ‐ doświadczeni eksperci o ugruntowanej pozycji zawodowej, szukający nowych, bardziej opłacalnych form współpracy.
EY szacuje, że w 2025 roku GIGerzy stanowić będą 15 proc. pracowników w skali całego globu, w Polsce może to być nawet 20 proc. Eksperci podkreślają, że nie jest to przejściowa moda.
Lojalność? Co to takiego?
Drugim trendem zmieniającym rynek pracy jest znaczący spadek lojalności wobec pracodawcy – mówi się już o fali tzw. "Great Resignation". Znacząco spada przywiązanie pracownika do pracodawcy, a jednocześnie wzrastają oczekiwania pracownika względem pracodawcy, nie tylko w wymiarze finansowym, ale również odnośnie warunków pracy.
Eksperci EY obserwują dużą skalę rotacji pracowników, wyższą nawet niż w miesiącach poprzedzających pandemię - pracownicy gotowi są rezygnować z pracy nie mając nowego zajęcia. Dotyczy to wielu branż.
Przyczyną może być łatwość znalezienia nowej pracy. Stopa bezrobocia w Polsce jest jedną z najniższych w UE i wynosiła według GUS 5,6 proc. Pandemia przez ostatnie półtora roku, w przypadku wielu pracowników, zahamowała decyzje zawodowe – ludzie preferowali bezpieczeństwo i stabilność dotychczasowych posad, nawet jeśli nie spełniały one ich oczekiwań. Teraz następuje "odmrożenie" i większa otwartość na zmianę.
Kolejnym aspektem dotyczącym zmiany pracodawców jest także rosnąca liczba pracowników (nawet do 20-30 proc.), którzy rezygnują z pracy po pierwszych 3 miesiącach od zatrudnienia z uwagi na rozczarowujący proces wdrożenia, brak wsparcia pracodawcy oraz poczucie kulturowego rozdźwięku pomiędzy wyobrażeniami o organizacji a rzeczywistością.
Istotne są też brak satysfakcji i wypalenie zawodowe. Niektórzy pracownicy chcą zrobić przerwę dla siebie, zająć się najbliższymi, czy realizacją swoich pasji, wierząc, że na rozgrzanym rynku pracy szybko znajdą nową posadę.
Jednym z powodów jest także odejście od tradycyjnych, zhierarchizowanych struktur - zniknęło wiele atrybutów władzy i ludzie nie chcą do tego wracać. Pracownicy coraz częściej cenią sobie niezależność, różnorodność środowiska pracy, wolą być rozliczani z wyników oraz projektów i mieć wspierających, "dmuchających w ich skrzydła" szefów, bo zadowolenie z pracy i przyjazne otoczenie znacząco wpływa na ich skuteczność, lojalność i ogólną satysfakcję z życia.
Czasem są gotowi mniej zarabiać, czy zajmować mniej odpowiedzialne funkcje, byle tylko mieć czas na pozazawodowe aktywności, bo pandemia ograniczyła ich potrzeby konsumpcyjne, skłoniła do przeprowadzki lub nadwyrężyła zdrowie.
Pracownik nie musi mieszkać tam, gdzie firma
EY podkreśla, że coraz częściej rynek kandydatów na dane stanowisko nie ogranicza się już tylko do osób mieszkających w miejscowości siedziby, czy kraju pracodawcy, ale po pracowników sięgać można na całym świecie. Firmy coraz częściej poszukują osób z konkretnymi kompetencjami do realizacji krótkoterminowych zadań, czy dłuższych projektów.
Lifelong employment (zatrudnienie przez całe życie) przechodzi do lamusa, a zyskuje podejście "właściwi ludzie, na właściwym miejscu, robiący właściwe rzeczy, we właściwym czasie". Nie nadążają za tym rozwiązania formalno-prawne, co przyprawia o ból głowy pracodawców ze względu na związane z tym zjawiskiem piętrzące się ryzyka prawne i podatkowe.
W wielu specjalizacjach takich jak np. IT, cyberpieczeństwo, robotyka, analityka danych, bioinżynieria, e-medycyna, biotechnologia, czy HR i zarządzanie zmianą coraz częstsze jest sięganie po pracowników zlokalizowanych w Polsce przez podmioty zagraniczne rozszerzające poszukiwania pracowników do pracy zdalnej na cały świat. A to oznacza rosnące oczekiwania płacowe. Podbija je też rosnąca inflacja i zapowiadane w ramach Polskiego Ładu zmiany sposobu rozliczania i wysokości składek zdrowotnych.Wielu liderom wciąż nie mieści się to w głowie, ja jestem w stanie wyobrazić sobie taką sytuację w przyszłości, że organizacje będą świadomie i powszechniej "dzielić" się talentami, współpracować na bardziej elastycznych zasadach i ponad umowami o zakazie konkurencji, byle tylko te talenty, tworzące wartość dla klientów, budujące rozwój i innowacyjność firmy, mieć na pokładzie. Rok 2022 będzie bardzo ciekawy – podsumowuje Wioletta Marciniak–Mierzwa z EY Polska
Źródło: https://www.money.pl/gospodarka/nadchodzi-nowe-rynek-pracy-zostanie-wywrocony-do-gory-nogami-6700930426100672a.html
Zdecydowana większość młodych ludzi myśli poważnie o swojej przyszłości. Część z nich już na pierwszym roku studiów szuka dodatkowych możliwości zdobywania doświadczenia.
Okazuje się, że pracując na różnych stanowiskach uczą się rzeczy przydatnych w każdym zawodzie. Oznacza to, że praca podczas studiów nie powinna być przykrym obowiązkiem, lecz szansą na zdobycie niezwykle cennego na rynku doświadczenia!
Pracujesz i studiujesz? To świetnie! Wówczas na pewno nie raz zetknąłeś się z zapytaniem skierowanym do Twojej osoby: „Jak Ty to robisz, że masz na to wszystko czas?
Czy Ty w ogóle śpisz?”
Brzmi znajomo? A przecież praca dorywcza to nie etat! Nie wchodząc w aspekty prawne, można to wytłumaczyć chociażby na liczbach:
Wiesz już, że możesz częściowo usamodzielnić się niewielkim „kosztem”. Praca na studiach pozwala Ci jednak nie tylko na zarobienie dodatkowych pieniędzy i zdobycie doświadczenia, lecz również na „odetchnięcie” od problemów uczelnianych. Możesz traktować ją jako odskocznię od nauki. Uwielbiasz kawę? Poszukaj pracy w kawiarni! Wiele z nich szuka osób do pomocy na weekendy lub wieczory. Dzięki pracy w takim miejscu nie dość, że otrzymasz należne wynagrodzenie, to w dodatku nauczysz się nowych sposobów parzenia kawy. Takich przykładów są dziesiątki!
Podsumowując, łącząc pracę ze studiami można dopatrzeć się wielu zalet:
Jeśli zachowa się odpowiednie proporcje pomiędzy pracą a studiami, to z pewnością stanie się to jedną z najlepiej podjętych decyzji w życiu młodego człowieka. Nabieranie doświadczeń uczy życia. Warto o tym pamiętać!
Według 77 proc. respondentów, firmy za bardzo koncentrują się na własnych celach, a nie na potrzebach społeczeństwa. Nowe pokolenie wprowadza nowe wymagania i przedsiębiorcy chcący rozwijać się na rynku muszą dobrze poznać swojego, już nie przyszłego, ale obecnego klienta. Badania na pokoleniu Z i millenialsach pokazała, że obie grupy stanowią dużą siłę nabywczą, ponieważ wcześnie rozpoczynają karierę zawodową oraz dużo wydają.
“Klient w centrum uwagi” czy “orientacja na klienta” to częste hasła wygłaszane przy okazji prezentacji celów większości firmy. Niestety, badania na przestrzeni lat pokazywały, że uwaga przedsiębiorców najczęściej skupiona była na aspektach wewnętrznych firmy, optymalizacji kosztów i maksymalizacji zysków pozostawiając obsługę klienta na drugim planie.
To jeden z powodów, który doprowadził do dynamicznego wzrostu upadłości wśród firm handlowych, które nie dostosowały się do wymagań współczesnych konsumentów. W konsekwencji aż 33 proc. wszystkich upadłości w pierwszej połowie 2019 roku stanowiły bankructwa firm z tego sektora.
Millenialsi i pokolenie Z są wymagający i nie boją się dyktować swoich warunków i stylu wymagających zmiany relacji między klientem a firmą. Tegoroczne badanie wśród młodych ludzi pokazało, że nie postrzegają przedsiębiorców w pozytywny sposób.
Według 77 proc. respondentów firmy za bardzo koncentrują się na własnych celach, a nie na potrzebach społeczeństwa. Co więcej ich zdaniem nie mają one innych ambicji poza zarabianiem pieniędzy (64 proc.). Wśród celów stawianych przedsiębiorcom przez młodych ludzi pojawiły się: oferowanie produktów i usług wysokiej jakości (36 proc), tworzenie miejsc pracy (35 proc.), podniesienie stopy życia pracowników (33 proc.) oraz zaangażowanie społeczne (np. w edukację, zmniejszanie nierówności społecznych i inicjatywy na rzecz różnorodności – 32 proc.).
Nowe pokolenie wprowadza nowe wymagania i przedsiębiorcy chcący rozwijać się na rynku muszą dobrze poznać swojego, już nie przyszłego, ale obecnego klienta. Badania na pokoleniu Z i millenialsach pokazała, że obie grupy stanowią dużą siłę nabywczą, ponieważ wcześnie rozpoczynają karierę zawodową oraz dużo wydają. Prawie 40 proc. badanych wydaje więcej niż 200 zł miesięcznie na modę.
Liczy się czas
Najnowsze badania nad czasem Polaków pokazały, że 12 proc. traci czas na drogę do/z pracy oraz 33 proc. na stanie w korkach. Średnia podróż do miejsca zatrudnienia zajmuje 41 min, w skali miesiąca a nawet roku to ogromne marnotrawstwo zasobów. Współczesny konsument potrzebuje szybkich usług, sprawnej obsługi, ale oczekują też wysokiego poziomu ‘customer experience’.
Przyspieszenie czasu obsługi nie jest bardzo skomplikowanym zadaniem, z pomocą przychodzą nowoczesne technologie. Ministerstwo Finansów przygotowuje projekt umożliwiający instalację aplikacji na smartfonie zastępującą stacjonarną kasę fiskalną, z kolei Fundacja Polska Bezgotówkowa oferuje wyposażenie punktów handlowych, gastronomicznych i usługowych w bezpłatne terminale płatnicze.
W ramach współpracy z fundacją Polska Bezgotówkowa dostarczyliśmy najwięcej terminali do polskich przedsiębiorców. Bardzo dużą popularnością cieszą się terminale przenośne, komunikujące się w sieci komórkowej 3G, które wykazują się wysoką jakością użytkowania, bowiem przeciętna transakcja może być nawet do 5 sekund szybsza w porównaniu do technologii 2G, a w skali miesiąca jest to już realna oszczędność czasu - komentuje Piotr Waś, dyrektor zarządzający na Europę Wschodnią w Ingenico Group.
Badania wśród millenialsów i pokolenia Z pokazują, że lubią odwiedzać sklepy jako sposób spędzenia wolnego czasu (odpowiednio 60 i 67 proc. respondentów). Niestety bezpośrednia obsługa klienta już nie wystarczy ponieważ młodzi ludzie w większości unikają rozmów ze sprzedawcami - o wiele pewniej czują się w kontaktach poprzez media społecznościowe. Wyniki pokazują, że szukają w nich najczęściej promocji, informacji o trendach i konkretnych produktach.
Liczę się “ja”
O młodych pokoleniach istnieje już wiele skrajnie różnych opinii: są bardzo pozytywni, ale nieodpowiedzialni, z dużymi oczekiwaniami i lekko zadufani. Najczęściej jednak podkreślany jest ich egoizm i skupienie na sobie, co z kolei wpłynęło na pogłębienie trendu personalizacji produktów i usług.
Dotychczasowe założenie dostosowywania towarów pod hasłem “my jako grupa społeczna” zmienia się w hiper-personalizację, tzn. liczę się tylko “ja, jednostka”. Eksperci przewidują, że w najbliższej przyszłości również proces zakupowy będzie opierać się na spersonalizowanych doświadczeniach, wzmacnianych przez autentyczną komunikację, zaś sama transakcja będzie odbywać się w tle.
Same produkty już niedługo nie będą postrzegane w większości przez pryzmat swojej funkcji użytkowej – mają stać się urzeczywistnieniem wartości bliskich klientowi. Ważniejsze dla konsumentów stanie się poszanowanie zasad etycznej produkcji oraz wcześniej wspomniana zdolność oferowania indywidualnie dopasowanych idei, a także realizacja szybkiej dostawy.
Liczy się społeczeństwo i autentyczność
Millenialsi i Zetki mimo dużego skupienia na swoich potrzebach i aspiracjach otwarcie manifestują swoje wartości i to, ze chcą uczynić ten świat lepszym miejscem. Te grupy są w stanie więcej zapłacić za produkty firm wspierających lokalne społeczności i inicjatywy, jak również produktu wytworzonego zgodnie z ideą sprawiedliwego handlu (ang. fair trade). Co więcej, jedną z najpopularniejszych ambicji wśród młodych ludzi jest wywarcie pozytywnego wpływu na społeczności – ok. 46 proc. wskazań.
Dla firm chcących dotrzeć do młodych pokoleń podstawowym słowem-kluczem jest „autentyczność”. Oprócz np. kodeksów postępowań wolą realne działania, chcą usłyszeć autentyczne historie z życia, bez kurtyny.
Millenialsi nie ufają obrazom. Te mogą być "sfotoszopowane", mogą zawierać zniekształcające filtry, a młodzi ludzie są podejrzliwi i nie ufają sprzedawcom, którzy korzystają ze skryptów. Sprawdzają i szukają informacji na forach, w aplikacjach lub wśród przyjaciół i influencerów. Chcą autentycznych doznań i wiarygodnych informacji.
Młodsze pokolenia rozmawiają poprzez swoje portfele w sposób, który wydaje się być innym, niż robiły to poprzednie pokolenia. Wszechobecna reklama, zła obsługa i tracące na jakości towary frustrują. Jednak pokolenie millenialsów i generacji Z ma naturalną skłonność nawiązywania i utrzymywania relacji z firmami z bardzo osobistych powodów, często związanych z pozytywnym lub negatywnym wpływem firmy na społeczeństwo.
Aby dotrzeć do młodych ludzi przedsiębiorcy powinni zrozumieć, że za decyzjami zakupowymi młodych ludzi nie stoją tylko cechy fizyczne produktu lub marketing. Najnowsze raporty pokazują, że 42 proc. millenialsów stwierdziło, że pogłębiło relacje z firmami, ponieważ postrzegają ich produkty lub usługi jako mające pozytywny wpływ na społeczeństwo i/lub środowisko. Ponadto 37 proc. stwierdziło, że odeszli od przedsiębiorstw z powodu nieetycznego zachowania firmy.
Źródło: https://www.pulshr.pl/zarzadzanie/millenialsi-maja-nowe-wymagania-wobec-przedsiebiorcow,67926.html
Netykieta poczty elektronicznej - dlaczego jest tak ważna?
Internet zdominował inne narzędzia wykorzystywane przed laty w rekrutacji. Z tego względu, najczęściej ogłoszeń szukamy na portalach o tematyce pracy, a swoje CV wysyłamy za pośrednictwem poczty elektronicznej, niekiedy załączając dokument.
Zarówno jeśli chodzi o punkt widzenia pracodawcy jak i kandydata, jest to działanie wygodne i szybkie. Aplikującym oszczędza się żmudnej pracy związanej z adresowaniem kopert, korektą wydruku, pójściem na pocztę i długim oczekiwaniem na odpowiedź. Przyspieszeniu ulega jednocześnie praca rekrutera, który po prostu otwiera swoją skrzynkę mailową i przegląda interesujące go aplikacje.
W związku z taką zmianą należy zauważyć, że przekształciły się również metody, przy pomocy których kandydat wywiera pierwsze wrażenie na pracodawcy. Nie jest to już sposób zaadresowania koperty czy też kredowy papier, na którym została wydrukowana aplikacja. Obecnie pierwsze wrażenie wywołują treść i forma e-maila wysłanego do firmy. Dlatego warto wiedzieć, w jaki sposób powinno się pisać takie wiadomości, co to jest netykieta i jakie błędy można popełnić w korespondencji online.
Wszystkie poradniki dotyczące wyglądu zewnętrznego czy też autoprezentacji na rozmowie kwalifikacyjnej są zgodne, że w tego typu kontakcie ubiór stanowi bardzo ważny element, czasem nawet decydujący o wyniku rozmowy. Podobnie rzecz się ma z e-mailami do pracodawcy. Dopracowana gramatycznie i formalnie, poprawna wiadomość stanowi naszą wizytówkę oraz często przepustkę do rozmowy kwalifikacyjnej. Warto więc poświęcić kilka czy nawet kilkanaście minut na to, by e-mail był staranny i taki, jak nakazuje netykieta. Zasady zachowania w internecie nie są wyjątkowo złożonym zbiorem. Wręcz przeciwnie, netykieta to reguły grzeczności językowej i savoir vivre’u dostosowane do realiów wirtualnego świata.
Netykieta - zasady pisania e-maili z potencjlanym pracodawcą!
Netykieta dobrze o nas świadczy. Niekiedy intuicyjnie stosujemy się do jej zasad, nawet nie do końca zdając sobie z tego sprawy. Zanim przejdziemy do szczegółów, jeszcze raz podkreślamy, że e-mail do pracodawcy to formalne pismo. Dlatego obowiązuje nas oficjalny język, zwroty grzecznościowe i przede wszystkim poprawność. Literówki, urwane zdania czy też wiadomość pozbawiona treści, z samym załącznikiem, dyskwalifikują nas na starcie.
Format wiadomości
Z całą pewnością nie należy w formalnej korespondencji używać dziwnych, fantazyjnych czcionek ani tym bardziej jaskrawego koloru tła. Warto również zwrócić uwagę na sposób formatowania bloków tekstu. Jeśli używamy justowania, a e-mail będzie czytany tylko na ekranie komputera, wyrazy ulegają czasami brzydkiemu rozciągnięciu, a przez to sam tekst jest trudniejszy w czytaniu. Wydawać by się mogło, że są to szczegóły potrzebne redaktorom technicznym, a nie osobom poszukującym pracy. I że powinna się liczyć treść a nie forma. Warto jednak zwrócić uwagę na to, co wie od dawana każdy specjalista od reklamy lub marketingu: forma, opakowanie jest często jedynym czynnikiem decydującym o zakupie produktu. Zatem dobrze jest to opakowanie maksymalnie udoskonalić.
Język używany w korespondencji
Tutaj decydujące jest przede wszystkim to, by język, którego używamy, był adekwatny do sytuacji. Netykieta w korespondencji elektronicznej nie pozwala na potoczne słownictwo, zatem nie piszmy, że ogarniamy właśnie nową pracę ani że szukamy ciepłej posadki, bo znużyła nas monotonia poprzedniej. Żartobliwy ton nie jest na miejscu, bo nie piszemy listu do koleżanki lub kolegi.
Używanie skrótów, brak kropek i przecinków, błędy ortograficzne, brak polskich liter także nie świadczą o nas dobrze i tego typu potknięć należy konsekwentnie unikać. Tak samo jak zbytniego spoufalania się z odbiorcą po drugiej stronie ekranu. Być może e-mail przeczyta osoba młoda, która jest w stanie zaakceptować ten rodzaj korespondencji, jednak jest to dość ryzykowne założenie. Nasza wiadomość powinna być swego rodzaju namiastką listu motywacyjnego lub podania o pracę i dlatego należy ją opracować z dużą starannością.
Adres e-mail używany w korespondencji
Kolejną sprawą, na którą koniecznie musimy zwrócić uwagę, jest nasz adres e-mail. Warto zastosować jeden z poniższych formatów:
Wczujmy się w sytuację specjalisty ds. rekrutacji lub prezesa firmy, który otrzymuje korespondencję ze skrzynki np. chytry@dowcip.pl, ogier22@autograf.pl lub lala18@buziaczek.pl, nie mówiąc o jeszcze dziwniejszych nazwach. Krótko mówiąc, adres poczty elektronicznej to element ważny i również on może nas zdyskwalifikować w oczach rekrutera.
Mało eleganckie i przy tym nieprofesjonalne jest aplikowanie z konta innej osoby. Należy również unikać wysyłania korespondencji przy użyciu skrzynki firmowej. Co pomyśli sobie potencjalny pracodawca o lojalności kogoś, kto w godzinach pracy zajmuje się próbami przejścia do konkurencji?
Personalizacja i dopasowanie
Kiedy wiemy, kto odczyta naszą wiadomość, możemy zwrócić się bezpośrednio do tej osoby. Jeśli nie mamy takiej pewności, najbezpieczniej jest użyć po prostu sformułowania Szanowni Państwo jako zwrotu skierowanego do instytucji, w której ubiegamy się o pracę. Pamiętajmy, że w korespondencji elektronicznej, jak i w tradycyjnych listach, obowiązuje w kwestii zwrotów adresatywnych pisanie wielkimi literami. Netykieta zatem zakłada, że zapiszemy Pani Agnieszko, Szanowni Państwo, Państwa oferta. Zazwyczaj wątpliwości budzą zaimki – pamiętajmy, że o sobie piszemy mała literą: załączam moje CV, bardzo mi miło itd.
Dopasowanie oznacza, że nie zapominamy wpisać w temacie nazwy stanowiska i numeru referencyjnego ogłoszenia. Skrzynka rekrutacja@... często jest zapchana setkami wiadomości. By ułatwić sobie pracę, specjaliści ds. rekrutacji używają nazwy stanowiska lub numeru referencyjnego do utworzenia reguły wiadomości kierującej aplikację do podfolderu dotyczącego konkretnego stanowiska. W treści wiadomości również informujemy, o jakie stanowisko się ubiegamy i podajemy numer referencyjny. Warto dodatkowo użyć pogrubienia, by taka informacja była od razu widoczna dla rekrutera.
Kolejną zasadą jest dążenie do przekazania maksimum treści w krótkiej formie. Unikajmy długich wywodów nad naszymi osiągnięciami w treści maila, pustych fraz i utartych zwrotów. Zamiast kopiować gotową treść maila odnalezioną w internecie, napiszmy wiadomość sami. Przedstawmy się z najlepszej strony, wspominając np. o największym osiągnięciu czy wieloletnim doświadczeniu i postarajmy się zaintrygować rekrutera.
Jak widać, netykieta, zasady obowiązujące w pisaniu maili z pracodawcą nie są skomplikowane. Warto się ich trzymać, bo pierwsze wrażenie mamy szansę wywołać tylko raz.
"Odkryj Polskę ! Pracuj z nami" to wydarzenie on-line, które odbędzie się 29 maja 2019 r. w godzinach od 10:00 do 14:00.
Szukasz pracy w Polsce?
Śledź wirtualne targi pracy "Odkryj Polskę! Pracuj z nami". Znajdziesz tu ciekawe propozycje prace, jakie przygotował Zespół Manbroker.
Nie musisz być fizycznie obecny podczas wydarzenia, aby uzyskać korzyści. Dzięki internetowym czatom i transmisji strumieniowej możesz „wziąć udział” w targach pracy z własnego domu lub biura, a nawet odbyć rozmowę kwalifikacyjną online.
Sprawdź nadchodzące wydarzenia i zobacz, jakie okazje czekają na ciebie.
Więcej informcji na stronie https://www.europeanjobdays.eu.
Gala Jubileuszowa
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur.
Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum
Biznes to relacje! Spotkanie networkingowe.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur.
Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.