polishenglish
ua

ChatGPT - jakie daje nam możliwości?

ChatGPT - jakie daje nam możliwości?

Jakie są zastosowania ChatGPT w rekrutacji? Jakie rekrutacyjne treści można tworzyć za pomocą Al? Czy sztuczna inteligencja zastąpi rekruterów?

 

ChatGPT – a rekrutacja – jak dobrze wykorzystać jego możliwości?

 

ChatGPT to rewolucyjne udogodnienie czy poważne zagrożenie dla świata „ludzkich rekrutacji”? Kiedy kilka, a nawet kilkanaście lat temu na rynku pojawiły się pierwsze systemy wpierające pracę HRowców i rekruterów, takie jak systemy ATS, wiele osób obawiało się, że mogą zastąpić ludzi. Czas pokazał, że zastosowanie i popularyzacja takich narzędzi nie zastępuje pracowników HR, ale dzięki nim praca jest szybsza, bardziej komfortowa, efektywna. HRowcy zyskują czas na to, co najważniejsze, czyli interakcję z pracownikami i kandydatami do pracy. Umiejętności korzystania z systemów ATS, HRM, HCM stały się pożądanymi, a nawet niezbędnymi kompetencjami

 

Czym jest ChatGTP?

 

Chatbot opracowany przez OpenAI, wykorzystujący model języka GPT-3.5 i służący do generowania odpowiedzi na dane wprowadzane przez użytkownika. Model ten został opracowany na podstawie dużych zbiorów danych, aby prowadzić rozmowę i móc angażować się w różne tematy, od ogólnych rozmów po określone obszary wiedzy.

Chat został stworzony z myślą o zastosowaniach związanych z przetwarzaniem języka naturalnego. Takich jak tłumaczenie, generowanie tekstu, rozpoznawanie mowy, generowanie wypowiedzi na podstawie zapytań użytkowników i wiele innych.

To, co nadal zaskakuje wiele osób, to fakt, że czat jest w stanie porozumiewać się z ludźmi w naturalny sposób. Ta cecha umożliwia jego wykorzystanie w systemach dialogowych, chatbotach oraz innych aplikacjach, które wymagają interakcji z użytkownikami w języku naturalnym.

 

Możliwości wykorzystywania ChataGPT w rekrutacji

 

ChatGPT może mieć kilka zastosowań w rekrutacji, zwłaszcza w kontekście komunikacji z kandydatami i oceny ich kwalifikacji. Sam ChatGPT zapytany o pomysły na wykorzystanie go w rekrutacji podaje taką oto listę (choć warto mieć na uwadze, że nie wszystkie jego propozycje będą zgodne z obowiązującym w Polsce prawem):

  • Wstępna selekcja kandydatów, na podstawie odpowiedzi udzielanych przez nich na zadane przez system pytania.
  • Wsparcie dla kandydatów – ChatGPT mógłby działać jako interaktywny asystent, pomagając kandydatom w zrozumieniu wymagań stanowiska, udzielając odpowiedzi na ich pytania i zapewniając wsparcie na każdym etapie procesu rekrutacji.
  • Analiza treści CV, aby ustalić, czy kandydat posiada wymagane kwalifikacje i doświadczenie. Dzięki temu można byłoby np. skrócić czas analizy i weryfikacji aplikacji.
  • Personalizacja procesu rekrutacji – choć może się to wydawać dziwne, ChatGPT może pomóc w dostosowaniu procesu rekrutacji do indywidualnych potrzeb kandydatów. Co w efekcie przyczynia się do zwiększenia zadowolenia z procesu rekrutacyjnego i lepszego dopasowania kandydatów do oczekiwań pracodawcy i vice versa.

 

Chat GPT a tworzenie treści dla HR i rekrutacji

 

Już teraz wielu marketerów i twórców treści wspiera się w pracy narzędziami opartymi na sztucznej inteligencji. Podobne zastosowanie może mieć ChatGPT, który HRowcy i rekruterzy mogą poprosić o pomoc w tworzeniu treści. Przykładami są:

  • Automatyczne tworzenie ogłoszeń o pracę, które przyciągną uwagę potencjalnych kandydatów i zachęcą ich do aplikowania.
  • Tworzenie treści na strony internetowe i media społecznościowe, takie jak posty, artykuły, informacje o karierze i wiele innych.
  • Automatyczne generowanie wiadomości dla kandydatów, takich jak informacje o statusie rekrutacji, informacje o zmianach w procesie rekrutacyjnym i wiele innych.
  • Tworzenie opisów stanowisk, które dokładnie przedstawią wymagania i kwalifikacje potrzebne na danym stanowisku.
  • Tworzenie raportów i analiz dotyczących procesu rekrutacyjnego, takich jak raporty dot. efektywności rekrutacji, czy analizy wyników testów kwalifikacyjnych.

 

Zastosowanie chatGPT w tworzeniu treści rekrutacyjnych

 

Mówi się, że odpowiedzi generowane przez czat są tak dobre, jak pytanie, które mu się zada. To jest prawda! Jeśli pytania są przemyślane i dobrze zadane, wówczas wsparcie w tworzeniu treści przynosi znaczenie lepsze rezultaty i więcej korzyści niż tylko skrócenie czasu przygotowywania tekstów. Jakie to korzyści?

  • Personalizacja treści dla różnych kandydatów. Na podstawie informacji o poszukiwanych kandydatach i np. ich person, ChatGPT może wygenerować spersonalizowane wiadomości, które są dostosowane do potrzeb, umiejętności i doświadczenia każdego kandydata.
  • Ulepszanie opisów stanowisk poprzez uzupełnienie ich o specjalistyczne słownictwo i podpowiedzi dotyczące wymagań, czy oczekiwań dla konkretnej pozycji.
  • Wspieranie rekrutacji wielojęzycznej, ponieważ ChatGPT jest w stanie generować treści rekrutacyjne w różnych językach, co niewątpliwie pomaga w rekrutacji kandydatów z różnych regionów lub krajów.
  • Optymalizacja SEO, czyli optymalizacja treści rekrutacyjnych pod kątem wyszukiwarek internetowych, co pozwala na większe szanse na znalezienie oferty pracy lub strony internetowej pracodawcy przez potencjalnych kandydatów.
  • ChatGPT może też być wykorzystany do generowania zautomatyzowanych wiadomości dla kandydatów na różnych etapach procesu rekrutacji, co pozwala na oszczędność czasu i zwiększenie efektywności rekrutacji.

Zagrożenia jakie wynikają z zastosowania ChatGPT przy tworzeniu treści rekrutacyjnych

 

Naturalnie nowoczesna technologia to nie tylko wygoda, beztroska i same korzyści. Warto pamiętać, że istnieją pewne zagrożenia, które mogą wynikać z zastosowania ChatGPT.

Jednym z ryzyk jest brak autentyczności treści. Jeśli wszystkie publikowane treści rekrutacyjne są generowane przez ChatGPT i nie podlegają weryfikacji, to może to prowadzić do braku ich autentyczności i oryginalności. Teksty generowane przez czat mają swoje cechy charakterystyczne, a bardziej czujni kandydaci, szybko je wychwycą. To z kolei może negatywnie wpłynąć na zaangażowanie kandydatów.

Szczególną uwagę, przede wszystkim na początku współpracy z czatem AI, należy zwrócić na poprawność użytego słownictwa i nomenklatury branżowej. Kandydat do IT, czy handlowiec z doświadczeniem w branży medycznej może mieć inne oczekiwania i wymagania, używać innego słownictwa niż podobny specjalista, ale doświadczony w pracy w branży motoryzacyjnej. Tu pomocne będzie precyzowanie i uszczegóławianie zapytań kierowanych do czata, a także prosta weryfikacja polegająca na sczytaniu tych treści.

W serwowanych przez Chat treściach mogą też występować powtórzenia, czy rażące oko schematy. Tu także pomoże weryfikacja i modyfikacja tego, co proponuje nam ChatGPT.

Na koniec to, o czym należy szczególnie pamiętać, czyli bezpieczeństwo danych kandydatów. Choć ChatGPT oferuje wiele kuszących możliwości, to nie zalecamy podawania mu wrażliwych danych kandydatów. Podanie danych osobowych i kontaktowych, takich jak adres e-mail lub numer telefonu, może stanowić poważne zagrożenie dla prywatności i bezpieczeństwa tych danych.

 

 

Wszystkie te możliwości ChatuGPT to nie zagrożenia, ale szanse. Wykorzystanie tych szans może prowadzić do lepszego zoptymalizowania procesów rekrutacyjnych, zwiększenia skuteczności poszukiwań pracowników oraz poprawy wizerunku firmy jako pracodawcy. Czy to nie kusząca wizja?

 

 

Źródło: