polishenglish
ua

Początki w nowej pracy. Co zrobić by osiągnąć sukces?

Początki w nowej pracy. Co zrobić by osiągnąć sukces?

 

Pierwsze dni w nowej pracy — nieważne, czy na stanowisku kierownika, dyrektora czy jednym z juniorskich — są jednym z najbardziej pamiętnych momentów w karierze. Specjaliści twierdzą, że pierwsze trzy miesiące spędzone w nowej firmie są najważniejsze. To, co wtedy zrobisz i jakie decyzje podejmiesz, może pomóc ci stworzyć naprawdę doskonały grunt pod efektywną pracę i wpłynąć na twoje dalsze losy w tym miejscu. I odwrotnie - jeśli już pierwszego dnia zrobimy kiepskie wrażenie, potem będzie tylko pod górkę.

Autorzy poradników dotyczących kariery i eksperci ds. komunikacji podpowiadają, co robić i jak się zachowywać, by odnieść sukces w nowej pracy. David Parnell ekspert ds.komunikacji, uważa, że pierwszego dnia w nowej pracy łatwo jest się poddać pokusie, by być pasywnym i po prostu przyjmować to, co dzieje się dookoła nas, głównie dlatego, że jeszcze nie wypełniamy wtedy swoich obowiązków. Już na tym etapie jednak warto jest pokazać postawę proaktywną. — Pierwszy dzień narzuca ton współpracy z ludźmi w firmie — wskazuje Parnell.

 

Poniżej kilka porad, co warto robić, by dobrze zacząć nową pracę.

 

1. Przygotuj się i zadawaj pytania

 W pierwszych dniach powinniśmy nie tylko słuchać innych, ale też powinniśmy zadawać niezbędne pytania. Pytaj o to, czym zajmują się twoi rozmówcy — w jakim dziale pracują, jakie zajmują stanowisko. Lynn Taylor uważa, że można zadawać „głębsze” pytania dotyczące firmy, czy też osób. Przygotuj sobie listę pytań do managerów, o których sądzisz, że możecie się spotkać. 

 

2. Bądź pomocny dla współpracowników

Trzy miesiące to wystarczający czas, by  pokazać pracodawcom oraz współpracownikom, że jesteś bezcennym członkiem zespołu. Bądź pomocny, służ radą, ale też nie narzucaj się. Już w pierwszym tygodniu pokaż, że twoje pomysły i umiejętności są dużo warte.

 

3. Uśmiechaj się

Trudno jest w takich dniach, między kolejnymi uściskami dłoni, spotkaniami, zasadami i nowymi informacjami, pamiętać o utrzymywaniu uśmiechu. Ale jak sugeruje Teri Hockett, lepiej wyglądać na szczęśliwego. Uśmiech to ważny element sprawiania dobrego, pierwszego wrażenia.

Pamiętajcie jednak, by nie uśmiechać się za bardzo — wówczas współpracownicy mogą uznać nas za naiwnych.

 

4. Znajdź przynajmniej jednego kolegę, regularnie poszerzaj grono znajomych z pracy

Spróbuj, jeśli nie od razu się zaprzyjaźnić, to chociaż znaleźć jakąś bratnią duszę – która nadaje na podobnych „falach” jak ty. Jak wyjaśnia Lynn Taylor, dobrze jest — oprócz ogólnego przedstawienia się w nowej pracy — poznać bliżej jedną lub dwie osoby z naszego zespołu, nawet porozmawiać z nimi przez 10 minut.  Kiedy już poznasz sąsiadów, umów się na lunch, bądź spotkaj się po pracy. Nie odmawiaj obiadu/lunchu - jak mówi Teri Hockett, jeśli nowy szef lub koledzy zapraszają cię na lunch lub obiad, idź. — Ważne jest, by pokazać, że jesteś gotów do działania ze swoim nowym zespołem — radzi Hockett.


5. Dowiedz się, czego naprawdę od ciebie oczekuje szef


W początkowych dniach pracy pracodawca powinien przekazać ci — ustnie bądź pisemnie — zakres twoich obowiązków, odpowiedzialności, wymagań związanych z zajmowanym stanowiskiem. Jak jednak podkreśla Parnell, zazwyczaj istnieje pewna przepaść między tym, co powinniśmy robić a tym, co naprawdę się dzieje. O ile nie powinieneś lekceważyć obowiązków wyartykułowanych przez szefa, o tyle warto jak najwcześniej dowiedzieć się, czy przełożeni mają jakieś dodatkowe wymagania.

 

6. Poznaj niepisane zasady panujące w biurze


Dowiedz się, jak wygląda kultura korzystania z wspólnej kuchni, jak zwracać się np. do zarządu, jakie panują w biurze zwyczaje dotyczące codziennej pracy. Im szybciej się dowiesz, tym lepiej — nieformalne zasady są bowiem często o wiele ważniejsze w firmie, niż te spisane w regulaminach.

 

7. Dostosuj swoje cele do oczekiwań szefa

Kiedy poobserwujesz już, jakim człowiekiem jest twój szef, spróbuj ustalić, czego tak naprawdę oczekuje on od ciebie i od innych pracowników. Następnie zestaw to ze swoimi celami i postaraj się przekształcić je tak, by w możliwie największym stopniu były ze sobą zbieżne.

 

8. Nie oceniaj nikogo i niczego zbyt pochopnie


Nie obrażaj się na kogoś, tylko dlatego, że nie odpowiedział "cześć". Nie mów sobie, że popełniłeś błąd, przyjmując tę pracę, bo kultura firmy nie spodobała ci się po 5 minutach.

Tak, pierwsze wrażenia często są trafne i mogą być trudne do zignorowania, ale w nowej pracy każdemu i wszystkiemu należy dać szansę. Miej otwarty umysł i utrzymuj pozytywną postawę.

 
9. Nie trać kontaktu ze znajomymi z poprzedniej pracy

To, że masz okazję poznać nowych ludzi, nie oznacza, że stare znajomości powinny pójść w odstawkę. Wręcz odwrotnie, warto je podtrzymywać, od czasu do czasu odezwać się z pytaniem: "co słychać". Nie wiesz, kiedy taki kontakt może ci się przydać.

10. Ćwicz

Charles Duhigg, autor książki "The power of habit" napisał: "Zazwyczaj ludzie, którzy ćwiczą, zaczynają lepiej się odżywiać i stają się bardziej produktywni w pracy. Mniej palą i są bardziej cierpliwi w kontaktach ze znajomymi i rodziną. Rzadziej używają kart kredytowych i mniej odczuwają stres. Sport to najlepszy sposób na zaprowadzenie pozytywnych zmian w naszym życiu".

 

 

 

Źródło:   https://businessinsider.com.pl/rozwoj-osobisty/co-zrobic-na-poczatku-nowej-pracy/cmfk1ct?utm_source=fb&utm_medium=social&utm_campaign=fb_bi&fbclid=IwAR0HFc587xPnjH0J75ykknwIK-7AvxMOsvUIM0FWsWtG9Mzm2yKsSYArEUA

 

https://businessinsider.com.pl/rozwoj-osobisty/kariera/pierwszy-dzien-w-nowej-pracy-jak-dobrze-zaczac-prace-w-nowej-firmie/1qce812